Venkovské školy na Zábřežsku se mohou pyšnit tím, že mají sdíleného Venezuelana pro výuku angličtiny. Ten s dětmi pracuje rád a hlavně je rád zapojí do rozhovoru. Samozřejmě v angličtině. Daleko větší zábrany mluvit cizým jazykem mají hlavně dospělí. I s nimi v rámci kurzů pracuje. To je jeden z hlavních a viditelných úspěchů Místního akčního plánu Zábřežsko, který čtvrtým rokem funguje na Hanušovicku a Zábřežsku. Projekt pro zvyšování kvality vzdělávání má však řadu dalších aktivit, mimo přednášek a workshopů i zavádění polytechnického vzdělávání nebo zvyšování čtenářské gramotnosti, například prostřednictvím putovního kufříku. O tom, co se ještě povedlo a kde jsou naopak ještě rezervy, hovořila hlavní manažerka projektu MAP Zábřežsko Anna Bartošová.
Kdybyste měla laikovi popsat, co to je místní akční plán (MAP), jak byste to řekla?
Je to vlastně dokument, který popisuje aktuální stav v oblasti regionálního vzdělávání, hodnocení kvality regionálního vzdělávání a náměty, jak kvalitu vzdělávání ještě zvýšit.
Ale reálně je to daleko víc – jde především o spolupráci aktivních lidí – pedagogů, ředitelů, projektových manažerů, rodičů, odborníků např. ze sociální oblasti a zástupců neziskovek, které se věnují dětem, kteří se společně setkávají, vyměňují si názory na to, co je pro výchovu a vzdělávání současných dětí nejlepší. A také plánují aktivity, které podporují růst kvality vzdělávání – např. systém sdílení zahraničního jazykového lektora nebo podporu výuky legorobotiky na školách i v rámci volnočasových kroužků a hlavně společně dokáží s podporou peněz z EU tyto aktivity v místě realizovat.
MAP Zábřežsko funguje již několik let, jaké jsou nezvýraznější změny v místních školách pro učitele? A jaké můžou vnímat školáci, respektive jejich rodiče?
MAP běží na Zábřežsku od roku 2016, což vypadá, že může být dost na to, aby změny byly vidět, ale je třeba si uvědomit, že se věnujeme lidem, lidskému potenciálu a to bývá zpravidla dlouhodobý proces. Třeba kvalita vzdělávání dnešních dětí na prvním stupni ZŠ se projeví až zhruba za 10 let, až podle toho, jak budou třeba úspěšné na trhu práce. Nejviditelnějším úspěchem je systém sdílení zahraničního lektora cizích jazyků, který působí na školách v regionu Zábřežska, školy si jeho služby objednávají na 1 až 4 týdny ve školním roce a podílí se na úhradě jeho mzdy.
V rámci projektu také podporujeme polytechnické vzdělávání. Mimo jiné využívání legorobotů ve výuce nebo volnočasových kroužcích. Zakoupili jsme pět sad legorobotů, které půjčujeme do škol. Anebo přímo s lektorem realizujeme ukázkovou výuku, kdy si děti samy pod vedením lektora sestavují modely a poté programují jejich pohyb. Důležitou součástí je také vzdělávání pedagogických pracovníků, nabízíme zajímavé přednášky a workshopy pro pedagogy, ředitele, ale i rodiče. Pod názvem Rodičovská akademie pořádáme akce, na které zveme zajímavé lektory – psychology, speciální pedagogy a další odborníky a volíme aktuální témata pro rodiče a širokou veřejnost.
Snažíme se zvyšovat kvalitu výuky sdílením příkladů dobré praxe, pedagogové se vzájemně zvou do hodin, kdy kolegům ukazují své přístupy – podporujeme tak výuku metodou CLIL (výuka části odborného předmětu v cizím jazyce – třeba přírodopisu, fyziky apod.), dále Hejného matematiku či badatelskou výuku, místně zakotvené učení či projektovou výuku. V rámci rozvoje čtenářské gramotnosti jsme vybavili tzv. putovní kufříky s tematickou literaturou, které putují po školách a pedagogové je po určitý čas využívají k výuce.
Změny znamenají rozhodně posun k lepšímu, tedy k naplnění základního cíle místního akčního plánu, co se ale naopak moc nedaří a proč si myslíš, že to nejde? Kde jsou ty rezervy?
Jsou ještě oblasti, kde se nám nedaří posouvat tak rychle, abychom mohli pozitivně hodnotit přínos MAPu v této oblasti již nyní. Velmi obtížné je to třeba v práci pracovní skupiny matematická gramotnost. Kde se zatím nedaří najít způsoby, jak zatraktivnit výuku běžné matematiky, jak zlepšit výsledky žáků v matematice a třeba zmírnit strach ze státních maturit z matematiky apod.
Domnívám se, že se nám zatím nepodařilo najít skupinu tzv. lídrů, lidí, kteří by byli v této oblasti nadšenými odborníky, kteří dokáží děti/ žáky motivovat, dokáží to, že je např. matematika opravdu baví a pak jim i jde. Máme zkušenost, že pokud se takoví lídři v regionu najdou, dokáží spolupracovat, stačí je jen mírně podpořit z našeho projektu a pak už to jde skoro samo. Takže doufáme, že se nám podaří oslovit další odborníky, kteří budou chtít své dovednosti sdílet s ostatními s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání třeba právě v matematice.
Zjistili jsme, že projektová podpora nestačí, pokud nenajdeme v regionu nadšené pedagogy, kteří budou aktivity vymýšlet, plánovat a poté realizovat. Pomoc zvenčí je málo účinná, pokud se nenajdou uvnitř regionu právě ti lídři.
Součástí jsou i zajímavé přednášky a kurzy pro pedagogy, ale i širokou veřejnost? Které byly nejúspěšnější?
Musím říct, že účast na přednáškách pro veřejnost, překonává naše očekávání. Mezi nejúspěšnější bych zařadila přednášky prof. Jiřího Svobody, speciálního pedagoga Jiřího Haldy, Dr. Pekařové, manželů Kopřivových a nedávno také přednášku Jana Mühlfeita a Kateřiny Novotné.
Ta posledně jmenovaná přednáška vyla velmi exkluzivní a následoval i celodenní workshop s Janem Mühlfeitem. Setkání s koučem celebrit se nekoná každý den… Co jste si z něj jako rodič odnesla?
Rozhodně stojí za to sledovat na vlastním dítěti, jak se vyvíjejí jeho zájmy, čemu se rádo věnuje, v jakých situacích se ocitá ve stavu „flow“ a pokusit se dítě v těchto činnostech podpořit. Ocenit a podpořit individuální vlastnosti a schopnosti dítěte. Jednou právě tyto jeho odlišnosti budou rozhodovat o tom, čím naše děti budou, co je bude naplňovat, čím se budou jednou živit, jakou hodnotu společnosti přinesou.
Chodí na takové vzdělávací akce titíž lidé nebo se skladba obměňuje? Cítíte ve vzdělávacích aktivitách posun za ty roky?
Naše akce si lidé sami vyhledávají na facebooku, na webu, rozlišují naše loga na plakátech – to znamená, chodí opakovaně stejní lidé, ale zároveň musím říct, že se jejich řady stále rozšiřují o další nové zájemce. Zájem o přednášky nás samozřejmě těší, ale je to zatím jen pasivní forma přijímání informací, ještě více by nás potěšilo, kdyby se lidé také k záležitostem regionálního vzdělávání aktivně vyjadřovali, ať už v občasných dotaznících nebo formou vlastní aktivní účasti v některé z projektem zřízených pracovních skupin. Či aktivně spolupracovali se samotnými školami, do nichž chodí jejich děti a pomáhali tak pedagogům s realizací konkrétních aktivit – rodiče jsou často odborníky z praxe, kutilové nebo mají nejrůznější zájmy a záliby a jejich pomoc může být pro školu velmi zajímavá.
I když jsou nyní prázdniny, přípravy na nový školní rok běží i pro MAP Zábřežsko. Mohla byste vyjmenovat akce, které se chystají a které patří k těm nejzajímavějším a proč?
Se začátkem školního roku by měl být dokončen a rodičům k dispozici Manuál pro rodiče jak se s dětmi učit cizí jazyk, chystáme inspirativní výjezd pro učitele technických předmětů na Pevnůstku a na Univerzitu Palackého, dále do Scio-školy v Olomouci. Přednášku PhDr. Facové o spolupráci školního psychologa s ostatními kolegy ve škole, workshop POEZIE pro pedagogy, praktický workshop pro pedagogy angličtiny Inspirujte své žáky, ve spolupráci s Městem Zábřeh se připravuje akce Listování s Hejlíkem k oslavám 30. výročí Sametové revoluce, workshopy ke Kyberšikaně, workshopy k finanční gramotnosti, budou probíhat čtenářské dílny, v rámci čtenářské gramotnosti budou rozšiřována témata putovních kufříků, koncept putovních kufříků by se měl rozšířit i na matematickou gramotnost – kufřík by měl obsahovat pomůcky, které zatraktivní výuku také matematiky.
V rámci polytechnických aktivit se budou na podzim vyrábět ptačí budky. Pro rodiče připravujeme na 1. října přednášku s odborníky z Pedagogicko-psychologické poradny Od školky až k maturitě – jak být dobrým průvodcem svému dítěti ve vzdělávání. A rozhodně bude pokračovat sdílení lektora cizích jazyků, kdy kromě putujícího Camerona z Venezuely, mohou školy také spolupracovat s Valerií z Kalifornie.