V pracovní skupině čtenářská gramotnost se podařilo zrealizovat vysněný nápad. „Chtěli jsme, aby se ke krásným, mnohdy nákladným knihám, dostalo co nejvíce čtenářů a posluchačů. Vymysleli jsme proto tzv. „čtenářské putovní kufry“. Jejich cílem je poskytnout ochutnávku knižních pokladů dětem ve školách. Chtěli jsme je prostě Poslat dál…,“ říká Marie Effenberger Rychlá z pracovní skupiny Čtenářská gramotnost a cizí jazyky MAP Zábřežsko.
Jde o putovní kufry s knihami, které zůstávají podle zájmu určitou dobu ve škole. Učitel je může použít v hodinách literatury nebo v čtenářských klubech a dílnách. Děti však mohou číst (hledat informace, pracovat s knihou, bádat, porovnávat apod.) nejen v hodinách českého jazyka, což je cílempedagogů z pracovní skupiny.
„Zatím máme kufry dva, Cestujeme po světě (zaměřený zeměpisně) a Cestujeme do přírody. V kufřících jsou navíc přidané knihy – metodiky, didaktiky + složka sdílení. Součástí kufru je i flash disk, kde mohou učitelé psát náměty práce s kufříky, sdílet fotografie, podávat zpětnou vazbu apod.,“ objasňuje členka pracovní skupiny, která je současně ředitelkou školy v Lesnici na Zábřežsku.
O kufry je velký zájem a zpětné vazby jsou velice kladné. Pracovní skupina tak připravuje ještě dva kufříky. První bude s knihami pro mateřskou školu, jako jsou leporela, pohádky, encyklopedie, ale i naučné knihy odpovídající předškolnímu věku. Další putovní zavazadlo je kufřík pro čtenáře – knihy s příběhem.
„Mnozí se ptali, když jsme s kufry začínali, proč zrovna Šašek?“
„Jeho knihy nás oslovily, chtěli jsme zaručenou kvalitu. Obdivovali jsme kouzlo a grafický důvtip díla Miroslava Šaška. Autor si zaslouží být připomínán jako jeden z nejnadanějších a nejvlivnějších tvůrců obrazových knih 20. století,“ vysvětluje ředitelka Rychlá s tím, že ilustroval zejména knihy pro děti. Jeho průvodce po městech a státech přinesly autorovi řadu ocenění. Pracovní skupina se tak snažila přiblížit žákům tohoto ilustrátora a spisovatele, se kterým školáci mohou procestovat téměř celý svět. V České republice byl téměř opomenut.
Závěrem členka pracovní skupiny dodává: „Pevně věříme, že posíláme dál dobrou věc. Těší nás skutečnost, že se někteří kolegové od nás inspirovali a že společné sdílení funguje. Věříme, že naše aktivita pomůže zvýšení čtenářské gramotnosti.“
Na společná setkání nejen s knihami se těší Marie Effenberger Rychlá a Jana Janků.